Výber lana pre Stalkera

obrazok5796312Tak ako všetko, čo si skutočný Stalker pripraví do výbavy, je aj voľba lana dôležitou záležitosťou. Je len málo veci, ktoré sú dôležitejšie. Iste nôž, zbraň, topánky... Ale treba si uvedomiť,  že zlomený nôž či zlyhaná rana z pušky vz.58, nemusí spôsobiť okamžitú smrť (no možno.. :-) ). Ale pokiaľ sa rozhodnem použiť lano  na vyriešenie problému, a lano povie "dovi-dopo", tak je následný rozhovor z Cháronom veľmi pravdepodobným dôsledkom môjho uvažovania pri jeho kúpe.

Povedzme si to otvorene. Pokiaľ sa rozhodujete o kúpe lana ako horolezec, tak je pre Vás tento článok smiešny až banálny. Ale pokiaľ ste sa v svojich prípravách na WTSHTF dostali až do toho bodu, keď nakupujete lezeckú výstroj, tak to snáď svoju cenu bude mať. Zrejme ste už investovali v rámci svojich príprav pár 100 €. Máte BOB, bojovú aj expedičnú lekárničku, nejaké tie zbrane sa u Vás nájdu a s potravinami ste už tiež čo to vymysleli. Ale tu končí sranda dámy a páni. Stará a jasná horolezecká poučka je: Alebo sa istite PORIADNE, alebo radšej lezte bez istenia. Ono je to tak: lacná horolezecká vystroj ma len dve výhody: je lacná a vydrží do konca života. Horolezecké lano je symbol priateľstva na život a na smrť. Málokedy je človek spojený s niekým iným práve takýmto spôsobom. Venujte výberu toho správneho špagáta chvíľu, a dúfajte že ho tak ako celú Vašu Stalker výbavu nebudete nikdy potrebovať,  a za 10 či 20 rokov to hodíte celé do kontajnera na veľkú radosť celej širokej rodiny zo slovami “No. Bol som pekne trafený...“ (čo teda veľmi pochybujem, že...)

Rozdelenie lán

Horolezecké laná delíme na statické, dynamické a tzv. (rep)  šnúry.
(rep)  šnúry - neslúžia priamo na zaistenie lezcov proti pádu, ale len k pomocným účely (napr. na prusíkové slučky), pretože svojím priemerom (pod 8 mm), nosnosťou a schopnosťou utlmiť energiu pádu, nespĺňajú všeobecné bezpečnostné požiadavky.

Statické lano:
Málo, alebo vôbec nepružia (s prieťažnosťou max 5 %), vysoká statická pevnosť, vysoká odolnosť proti oderu. Slúžia len k držaniu váhy a nie k absorpcii pádovej energie. Sú určené pre kaňoning, jaskyniarstvo, záchranné práce, pri budovaní fixov, pre výškové práce. Laná nie sú určené k zachytávaniu pádov. Statické lano sa nesmie používať pre istenie prvolezca.

Typ A: Laná určené pre použitie, ako bezpečnostné laná pre prácu vo výškach a ako záchranárske laná. Priemer 10-16 mm. Testovacia hmotnosť pri dynamickom teste 100 kg. Max. pevnosť 22 kN.

Typ B: Laná menšieho priemeru a nižšej pevnosti, než pri type "A". Testovacia hmotnosť pri dynamickom teste 80 kg. Max. pevnosť 18 kN. Obyčajne používané v kombinácii so špeciálne vyvinutým príslušenstvom a pomôckami zodpovedajúcimi norme EN 341 (Osobné ochranné prostriedky proti pádu z výšky. Zlaňovacie zariadenia).

Dynamické lano:

je vyrobené tak, aby absorbovalo pádovú energiu a zachytilo pád lezca pri malej rázovej sile. Pri zaťažení sa predlžujú, pohlcujú pádovú energiu až do pružného zastavenia (pre horolezectvo s prieťažnosťou okolo 8–20 %).

Pre laná platia nasledujúce normy:
 EN 892   a UIAA 101 - dynamické laná (pádový faktor 1,77)
EN 1891 a UIAA 107 - statické laná (pádový faktor 1)
EN 564   a UIAA 102 - pomocné šnúry
EN 565   a UIAA 103 - ploché popruhy
EN 566   a UIAA 104 - šité expresky a slučky

dysA tu nám nastáva základná otázka. Ktoré? Statické či dynamické? Vysvetlime si rozdiel. Dynamické lano je primárne určené k tomu aby zachytilo pád lezca z istej výšky. Leziete hore,  ste správne uviazaný, istí Vás priateľ ktorý vie čo robí, mate vybudovaný záchytný bod cca. do 5 metrov od momentálnej pozície a Vám sa urve hromozvod po ktorom šplháte pod rukami. Na dynamickom lane Vás plesne o múr, pohojdáte sa,  zanadávate a skúsite sa z toho prúseru nejako dostať.  Pokiaľ toto absolvujete na lane statickom, urve Vám to pečeň, slezinu a zrejme zlomí chrbticu. Na statickom lane sa nelezie!!!

No toto sa zdá ako jasná vec, že... Berieme dynamické lano a vybavené. Ale... Kto z Vás bude toto robiť? Zrejme  skôr budete potrebovať vytiahnuť svoju výstroj v BOBe niekam hore, preklenúť pár metrov medzi dvoma bodmi, spustiť sa dole v neriešiteľnej situácií či zviazať niečo či niekoho poriadnym uzlom. A naozaj nepotrebujte dynamické lano, ktoré sa bude naťahovať pri zaťažení ako guma v trenkách. Za zmienku stojí, že naozaj valná väčšina armádnych, policajných , záchranárskych či jaskyniarskych profesionálov používa laná statické.

A dĺžka lana? Nesmieme zabúdať na hmotnosť. Kto si zvážil svoj BOB vie , že každé kilečko sa ráta. 100 m je veľa a 20m je podľa nás málo. Za optimum považujeme 50m lana.

Osobne volím lano statické, a konkrétne toto lano od známej firmy PETZL. Nabudúce dáme pár info o ďalších lezeckých pomôckach ako sú karabíny,  Via Ferraty,  lezečky, expresky, sedáky, brzdy, blokanty a podobné srandičky.

 

BIGTheme.net • Free Website Templates - Downlaod Full Themes